Menu

Komunikaty

  • 16.04.2013

Informacja dla mieszkańców Gminy Gilowice dotycząca nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Jak będzie funkcjonował nowy system gospodarki odpadami w Gminie Gilowice?

1. Za właściwy odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych odpowiedzialna będzie Gmina,
2. Za wywóz i zagospodarowanie odpadów właściciele nieruchomości będą ponosić opłatę, zgodnie ze stawkami przyjętymi w drodze uchwały przez Radę Gminy Gilowice,
3. W drodze konkurencyjnego przetargu gmina wyłoni firmę, która będzie odbierać odpady od wszystkich właścicieli nieruchomości, co oznacza brak indywidualnych umów zawieranych przez poszczególnych mieszkańców,
4. W celu naliczenia opłaty każdy właściciel nieruchomości w terminie do 30 kwietnia 2013r. jest zobowiązany złożyć deklarację, która będzie stanowiła podstawę do naliczenia opłaty za odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości.
5. System zacznie funkcjonować od dnia 1 lipca 2013r.

Zalety systemu:

- objęcie wywozem i segregacją odpadów wszystkich nieruchomości na terenie Gminy Gilowice,
- niższe rachunki dla osób segregujących odpady,
- za wniesioną opłatę mieszkaniec zyska możliwość nielimitowanego odbioru odpadów segregowanych (szkła, plastiku, metalu, papieru), odpadów zmieszanych (nieselektywnie zebranych – balastu), popiołu z kotłów c.o. (żużlu) - raz w miesiącu oraz odpadów wielkogabarytowych 2 razy do roku,
- możliwość oddawania odpadów problemowych do specjalnego punktu selektywnego zbierania odpadów (m.in. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane lekarstwa, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, świetlówki, opakowania po farbach, lakierach, środkach ochrony roślin itp.),
- brak konieczności zawierania umów z firmą zajmującą się odbiorem odpadów, ponieważ ten obowiązek przejmuje gmina,
- zmniejszenie ilości tzw. „dzikich wysypisk”.


Opłaty:

1.Za wywóz i zagospodarowanie odpadów właściciele nieruchomości zamieszkałych będą ponosić ujednoliconą opłatę na rzecz gminy.
2.Rada Gminy Gilowice uchwałą Nr XXVI/158/13 z dnia 25 stycznia 2013r. ustaliła następujące stawki opłat, dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:
- 7 zł za każdego mieszkańca miesięcznie – jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
- 17,00 zł za każdego mieszkańca miesięcznie – jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
3. Pod pojęciem nieruchomości zamieszkałej rozumie się nieruchomość, na której stale przebywa przynajmniej jedna osoba. W praktyce oznacza to wszystkie nieruchomości, na których zamieszkują osoby faktycznie przebywające/zamieszkujące na terenie Gminy Gilowice.
4. W przypadku nieruchomości niezamieszkałych opłata będzie ustalana na podstawie ilości pojemników oraz stawki za dany pojemnik, które zostały określone w uchwale Nr XXVI/158/13 z dnia 25 stycznia 2013r. Rady Gminy Gilowice i stanowić będzie opłatę miesięczną.
5. Pod pojęciem nieruchomości niezamieszkałej rozumie się miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, szkoły, przedszkola, hotele, restauracje, domki letniskowe, sklepy itp.
6. Generalnie opłata dla mieszkańców segregujących odpady będzie niższa, dla mieszkańców nie segregujących odpady – wyższa.
7. W ramach uiszczonej stałej opłaty mieszkaniec ma zagwarantowany odbiór odpadów, jak niżej:

- w przypadku nieselektywnej zbiórki odpadów – odpady zmieszane (balast) w takiej ilości jaka powstała na terenie nieruchomości w danym miesiącu.

- w przypadku selektywnej zbiórki odpadów:

szkła
surowce wtórne (papier, opakowania plastikowe, opakowania metalowe)
odpady zmieszane (balast)
popiół z kotłów c.o.

Nie ma ograniczeń ilościowych (limitów) co do ilości wytworzonych i oddawanych odpadów komunalnych, tzn. ile poszczególnego rodzaju odpadu powstanie na terenie nieruchomości w danym miesiącu tyle mieszkaniec oddaje w ramach uiszczanej opłaty stałej.


Terminy uiszczania opłat:

1.Wyliczoną opłatę za odbiór odpadów należy wpłacać w odstępach kwartalnych w kasie Urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu Gminy Gilowice

Nr 36 8141 0008 0000 0101 2000 0030

w terminach:

- do 15 lutego br. za I kwartał
- do 15 kwietnia br. za II kwartał
- do 15 lipca br. za III kwartał
- do 15 października br. za IV kwartał

UWAGA: za rok 2013 uiszcza się opłatę za III i IV kwartał.


Deklaracje:

1.W celu naliczenia opłaty każdy właściciel nieruchomości w terminie do 30 kwietnia 2013r. jest zobowiązany złożyć do Urzędu Gminy w Gilowicach deklarację, która będzie stanowiła podstawę do naliczenia opłaty za odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości.
2.W deklaracji każdy właściciel nieruchomości określi:
- ilość osób faktycznie zamieszkujących daną posesję,
- czy będzie segregować odpady,
- czy na terenie nieruchomości posiada kompostownik.
3. Deklaracje (formularze) będzie można pobrać w siedzibie Urzędu Gminy Gilowice przy ul. Krakowskiej 40 (sekretariat urzędu lub stanowisko ds. gospodarki odpadami pok. nr 19 II piętro) oraz ze strony internetowej dostępnej pod adresem: www.gilowice.pl.
4. Wypełnioną i podpisaną deklarację należy złożyć w terminie do 30 kwietnia 2013r. w Sekretariacie Urzędu Gminy Gilowice, bądź drogą pocztową za potwierdzeniem.
5. Złożone deklaracje zostaną zweryfikowane o ewidencję ludności Gminy Gilowice.
6. W przypadku niezłożenia deklaracji gmina w drodze decyzji samodzielnie określi opłatę.
7. Po zaistnieniu jakiejkolwiek zmiany należy złożyć w Urzędzie Gminy Gilowice nową deklarację w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.


Obowiązki mieszkańców wynikające z funkcjonowania systemu:

1.Złożenie deklaracji do Urzędu Gminy Gilowice celem ustalenia opłaty za odbiór odpadów z nieruchomości.
2.Obowiązek wyposażenia posesji w pojemniki na odpady komunalne i na wyselekcjonowany popiół z kotłów c.o. (we własnym zakresie i na własny koszt). W przypadku korzystania z systemu workowego worki do segregacji odpadów (poza popiołem) będą dostarczane mieszkańcom bezpłatnie przez firmę świadczącą usługę wywozu odpadów komunalnych.
3.Oddawanie zebranych odpadów komunalnych zgodnie z obowiązującym Regulaminem utrzymania porządku i czystości na terenie Gminy Gilowice oraz harmonogramem wywozu odpadów.
4.Wnoszenie terminowych opłat za wywóz odpadów zgodnie z określonymi terminami na konto Urzędu Gminy Gilowice.
5.Przekazywanie odpadów do punktu selektywnej zbiórki odpadów.


Sposoby gromadzenia odpadów na terenie nieruchomości:

1.Zbiórka nieselektywna (bez segregacji):

Wszystkie zmieszane odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach o pojemności 110 l, 120 l, 240 l, 1100 l bądź kontenerach o poj. 1,5m3, 5m3, 7m3.

2.Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, należy gromadzić w pojemnikach o poj. minimum 240 litrów lub kontenerach.
3.Prowadzący działalność gospodarczą typu: handlowego, usługowego, biurowego lub produkcyjnego, zobowiązani są do wyposażenia tej nieruchomości w co najmniej 1 pojemnik o minimalnej pojemności 240 litrów na odpady zmieszane.

4.Zbiórka selektywna ( segregacja odpadów).

Segregujemy:
- szkło kolorowe
- szkło bezbarwne,
- papier i tekturę,
- tworzywa sztuczne,
- metale,
- odpady organiczne (zielone i kuchenne)
- żużle z kotłów c.o.
- przeterminowane leki i chemikalia
- zużyte baterie i akumulatory
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
- meble i inne odpady wielkogabarytowe
- odpady budowlane i rozbiórkowe
- zużyte opony.


Odpady komunalne zbierane w sposób selektywny należy gromadzić w następujący sposób:

1.Odpady opakowaniowe zbierać należy do worków (dostarczonych przez podmiot odbierający odpady komunalne) lub pojemników (zakupionych we własnym zakresie),
jak niżej:

Kolor pojemnika      Worek oznakowany napisem      Rodzaje odpadów
Żółty                         „SUROWCE”                                      Papier, tektura, metale

                                                                                                 (opakowania z metali, puszki),

                                                                                                 tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe
Zielony                       „SZKŁO”                                            Szkło bezbarwne, szkło kolorowe
Brązowy                     „BIO”                                                   Odpady organiczne: zielone i kuchenne


2. Odpady ulegające biodegradacji tj. odpady kuchenne oraz odpady zielone, powstające w wyniku pielęgnacji, upraw ogrodów i terenów zielonych, powinny być zagospodarowane we własnym zakresie poprzez kompostowanie i skarmianie zwierząt gospodarskich sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia.

3. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, odpady wielkogabarytowe należy oddać w wyznaczonych harmonogramem terminach uprawnionemu podmiotowi dwa razy w roku lub poza tym terminem we własnym zakresie do punktu selektywnej zbiórki.

4. Zużyte baterie i akumulatory można zwrócić bezpłatnie do punktów ich zbierania lub należy je gromadzić w oddzielnych workach lub pojemnikach celu przekazania do punktu selektywnej zbiórki.

5. Zużyte opony oraz chemikalia należy gromadzić oddzielnie w workach i oddać do punktu selektywnej zbiórki.
6. Przeterminowane lekarstwa można dostarczyć do konfiskatorów znajdujących się w Ośrodkach Zdrowia na terenie Gminy lub we własnym zakresie do punktu selektywnej zbiórki odpadów.

7. Popiół należy gromadzić w odpowiednich workach lub pojemnikach i oddać w wyznaczonym harmonogramem terminach uprawionemu podmiotowi.

8. Odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych należy gromadzić w odpowiednich pojemnikach lub workach i oddać do punktu selektywnej zbiórki.

9. Odpady zmieszane, nie zebrane w sposób selektywny (balast), należy gromadzić w workach lub pojemnikach koloru czarnego. Te odpady będą także odbierane w ramach uiszczonej opłaty.

Co dokładnie stanowi balast?

Artykuły higieniczne, pieluchy („pampersy”), ceramika (fajans, porcelana, talerze), worki i folie budowlane brudne, kalki oraz papiery przebitkowe, zabawki, szyby okienne, zabrudzone lub tłuste papiery i folie (po margarynie, maśle), szkło nietłukące (typu Duralex, Arcoroc), ręczniki papierowe, lustra i szkło zbrojone, artykuły wykonane z połączeń tworzyw sztucznych innymi materiałami.

Pamiętajmy, że do odpadów zmieszanych (balastu) nie wrzucamy: przeterminowanych leków i chemikaliów, opakowań po chemikaliach tym po farbach, lakierach, rozpuszczalników, olejów odpadowych, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego elektronicznego, elektronicznego tym lamp żarowych, halogenowych, świetlówek, brudnych pojemników po olejach smarnych, smarach, pojemników po środkach owadobójczych i chwastobójczych.


Częstotliwość odbioru odpadów:

1.Odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych będą odbierane jeden raz w miesiącu, zgodnie harmonogramem wywozu podanym do publicznej wiadomości przez podmiot odbierający odpady.
2.Odpady komunalne od właścicieli nieruchomości nie zamieszkałych będą odbierane nie rzadziej niż raz w miesiącu lub w miarę potrzeby po zapełnieniu pojemników.
3.Odpady wielkogabarytowe odbierane będą z maksymalną częstotliwością dwa razy w roku (wiosna, jesień). O dokładnym terminie odbioru tych odpadów poinformowany zostanie właściciel nieruchomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
4.W przypadku zadeklarowania oddawania popiołu, należy go gromadzić w metalowym pojemniku, który odbierze podmiot odbierający odpady komunalne, przy czym odbiór realizowany będzie w okresie miesięcznym.


Punkt selektywnej zbiórki odpadów:

Do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych właściciel nieruchomości jest obowiązany dostarczać (we własnym zakresie i na własny koszt):

1.przeterminowane leki (można także oddać do pojemników ustawionych w ośrodku zdrowia) oraz opakowania po chemikaliach
2.zużyte baterie i akumulatory
3.zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (poza ustaloną dwukrotną zbiórką w roku)
4.meble i inne odpady wielkogabarytowe (poza ustaloną dwukrotną zbiórką w roku)
5.odpady budowlane i rozbiórkowe
6.zużyte opony (poza ustaloną dwukrotną zbiórką w roku)
7.odpady organiczne.

Miejsce i szczegółowy zakres świadczenia usług przez punkt selektywnej zbiórki odpadów zostanie określony odrębnie i podany do publicznej wiadomości.


W przypadku jakichkolwiek pytań czy wątpliwości pozostajemy do Państwa dyspozycji codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu Gminy Gilowice od 7 do 15 bądź pod nr telefonu: 33/ 8653020, 33/8653372 lub 33/8653571.

Wszelkie potrzebne wzory deklaracji oraz Uchwała Rady Gminy-stawki opłat za wywóz odpadów do pobrania znajdują się w załącznikach!



Galeria:

stronę odwiedzono
4176243 razy

Noclegi / gastronomia

Ważne: nasze strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Zamknij